YAESU G-1000DXC

02.05.2017 15:16

Min antennrotor har bråkat en längre tid. Den har varit svår att starta i högervarv för att slutligen tvärninta och bli orörlig. Inget annat att göra än att plocks ned den från masten och undersöka

Inget synbart fel här så jag plockade isär resten också. Mina misstankar låg från början att det var något fel med bromsen.

Här syns fjädern som fungerar som bromsbelägg. Den hade fastan mellan kugghjulet och medbringaren från motoraxeln.

Förstoringsglaset hjälpte mig och det gick också att fotografera genom det. Kugghjulet och fjädern i förstoring. Fjäderns vingar fick jag böja in lite för att säkerställa att den inte kommer i kläm mera.

Bromstrumman fick jag putsa upp lite för att fjädern inte skulle kärva, lite symaskinsolja glättade ytorna också. Nu är rotorn på plats och fungerar i både högervarv och vänstervarv.

Kontakt