Vinteraktivitet

18.11.2016 05:20

En antenn som fick mig att bli nyfiken är Hex Wire Beam Antenna.

En antenn som jag bara måste bygga. Den kommer att se ut som ett uppochnedvänt och avklätt paraply eller en tvättställning som man brukar kunna se på bakgårdarna i villaområden.

Efter några timmar ute i cyberrymden fick jag tag på så pass mycket information att jag kunde beställa materiel. Några aluminiumrör var ett måste. Att hitta rätt dimmension var ett pussel då jag skall mata den med en Air Coax, alltså rör i rör. En tur i matematikens underbara värld med logaritmer till hjälp kom jag fram till att ett rör med innerdiametern 42 mm och ett mindre rör med ytterdiametern 18 mm skulle ge en impedans av 50 Ohm. Mer om det senare då jag fått rören levererade.

Med försvarets DL-tråd som jag delade till enkeltrådar började jag klippa till drivelementen och reflektorelement för 20, 17, 15, 12. 10 och 6 metersbanden. Sen blev det ett besök i butikerna för att fylla på förbrukningsmaterial som kabelskor, skarvhylsor och polyestersilkeslina. Jag återkommer inom den närmaste tiden med lite bilder på hur jag har satt ihop drivelementen med lite bilder också.

Vidare skall jag beställa spridare, glasfiberrör men det blir nog då vårsolen börjat värma eftersom jag inte är intresserad av att klättra i master med bara fingrar, för att montera upp antennen.

Kontakt