Månraketen, en antenn som imponerar

30.08.2017 18:42

Under Mills On the Air Weekend fick jag problem med min G5RV som helt plötslig blev urusel på 80 mb. Det blev min mobilantenn som fick tjänstgöra som ersättare. En Moonraker AMPRO-80 fäst på ett spett och några radialer utlagda blev räddningen. Den visade sig fungera mycket bra och jag blev mäkta imponerad över dess prestanda. Lite modifieringar av den antennen med toppsprötet utbytt mot en teleskopantenn gjorde att jag kunde stämma av antennen på olika frekvenser och slippa använda en tuner eller min TS-590 inbyggda AT.

Jag blev så imponerad av antennens prestanda att jag införskaffade jag ytterligare två, en för 40 mb och en för 20 mb. 

Teleskopantennen passade på gängan på de antennerna också varför deras toppspröt förpassades till bra att ha lådan. En liten lathund gjordes för de enskilda antennerna med mått för hur många cm jag skulle dra ut teleskopantennen vid olika frekvenser så de blev avstämda.

Ett bra portabelt fäste att ta med ut i fält blev ett måste och jag hittade på Biltema en parasoll-hållare för en spottstyver. Antennfästet monterades på en vinkelplåt som bultades fast mot hållaren, några skruvar att fästa radialerna och mobil-antennen blev portabel-antenn.

 

 

Nästa projekt blir att tillverka en väska, koger eller vad man nu skall kalla det för att transportera antennerna i, utan att tappa bort dem under transporten.

 

 

 

 

Kontakt