Vertikalantenn

24.04.2014 08:32

Att vara radioamatör innebär också skruv och mutterlära, träslöjd och metallslöjd.

Att tillverka en nästan 18 meter hög vertikalantenn innebär allt av ovanstående. Jag började i marknivå med en låda som enligt min yngsta dotter liknar en brevlåda. Hmmm
Den skall skydda mina luftlindade spolar samt en omkopplare så antennen kommer att fungera på både 160- och 80-metersbanden.

Att hindra RF att komma tillbaka in till sändaren finns det flertalet lösningar till.
Jag letade runt på Webben och fick många uppslag, Balun lindad med emaljerad koppartråd på en feritring, Ugly Balun som det det går åt en hel del koaxialkabel till att tillverka.
Jag letade i mina gömmor efter både feriter och emaljerad koppartråd men inte fann jag något i de dimensionerna jag sökte men väl en hel del koaxialkablar. En bit koax var för lång för mitt projekt men alldeles lagom lång att både bungera som matarkabel och att linda en RF-choke. Valet föll då helt naturligt på en Ugly Balun.


På bilden kan man se att den med god marginal lever upp till sitt namn, Ugly Balun för den är ful som stryk. Hoppas att den gör sitt jobb.


Kontakt