Modifiering av Buddipole

20.05.2015 15:35

Då min hemmagjorda portabelantenn hängde kraftigt ned på bägge sidorna så tänkte jag modifiera den en del. Att byta ut VP-rören mot aluminiumrör var inget svårt val.  Att sedan få till det hela lade min panna i djupa veck. En nyligen utbytt torkvinda stod i blickfånget och där fanns perfekta fyrkantsrör. Passande mutter hittades snart och pressades in i röret.

Med hjälp av en bult fick jag muttern på plats. Tyvärr blev monteringen lite vek för att stå mot svängningarna i vinden och ytterligare förstärkning behövdes för att muttern inte skulle lossna.

Ett hål borrades genom aluminiumröret och genom muttern. Sedan var det bara att gänga och skruva in en kort M3 skruv som håller muttern säkert på plats.

Tänka sig att en torkvinda skulle sluta sitt liv som antenn?

Nu skall jag åka och shoppa lite grunkor och mojänger för att sedan göra en ny typ av spolar som skall gängas fast i muttern och i andra sidan skall teleskopantennerna sedan fästas.

Kontakt