Kvarnhelgen

18.05.2015 19:20

Lyckad kvarnhelg

 

Under fredagen fick jag hjälp av hjälp av min XYL att sätta upp antenner. En pilbåge löste problemet och min hemmagjorda stegmatade dipol kom upp på över 10 m i luften.

En homebrewed Buddipole monterades på räcket till bron över Hällestadsån.

 

 

Vid midnattstimmen på lördagmorgonen lunkade jag upp till kvarnen och fick sitta där i två timmar i väntan på tolvslaget. Det blev alltså två midnattar för mig då jag inte kom ihåg det där med Z-tid.

Väl igång så körde jag både SSB, CW men mestadels Digimodes. Ett anrop från Canada på 20 mb fick mig att svara. QRZ ropade han tillbaka och då bytte jag från min Buddipole till trådantennen och fick 599 av honom. Så var det experimentet avklarat och under dagen åkte Buddipolen bort från bron. Den blev nog utstörd av både räcket och plåttaken runtomkring då den gick finemang från min gräsmatta.

 

 

När solen steg upp över horisonten kom Tanja SM5ZCI och Dirk SM5ZCJ med sin bil och släpvagn. De monterade snabbt upp sin utrustning och var snart nog i etern. Det blev många besökare båda dagarna av lokala amatörer. 

 

 

En förträfflig helg med många kontakter från när och fjärran samt många trevliga besök med eyeball-QSO somhär Ulf SM5BRG som nyfiket tittar på när jag kör DigiModes.

Det berättades historier av nabos om kvarntrollet som bara var 70 cm hög. Detta fick mina nackhår att resa sig senare under de två kommande nätterna. Huga mej vad läskiga historier jag fick höra.

Jag gick hem tidigt på söndagsmorgonen då kallsvetten rann om mig, åt frukost, varvade ner och gick sedan tillbaka till kvarnen i den tidiga morgonsolen.

 

 

 

Kontakt