Buddipole

10.02.2015 14:58

Ett stativ för masten är ett måste!

 

Efter många misslyckade försök att trimma antennen misstänkte jag att något var galet. Blickarna riktades ganska så snabbt mot mittfästet som är av aluminium. Nu har jag bytt ut detta metalliska fäste mot ett nygjort i Teflon. Detta borde störa mindre och underlätta justeringen.

 

Montering av teleskopantennerna som jag köpt från landet Over there, USA.

För att få en portabel lösning så valde jag att införskaffa några muttrar ur UNF-serien samt ett par skarvrör till VP-rören. Allt detta för att kunna plocka isär antennen och stoppa den i någon form av handbagage. Ett litet hål borrades i mutterns ena sida och gängades med M5. Sedan tröck jag in muttern i skarvröret så den bottnade, lite Araldit på en stump VP-rör som jag sedan sköt in i skarvhylsan. Muttern sitter som berget nu.

Sedan var det bara att ta upp ett passande hål i skarvhylsan och skruva fast anslutningskablarna. Lite isoleringsband runt för att kunna skilja på sidorna då de skall vara olika långa och med olika spolar.

Monterat och klart hivade jag upp antennen några meter över marken och provade på 14,07224 MHz och fick kontakt med en engelsk station. Med bara 35 W får jag anse det som ett klart godkänt betyg och skall när väder och vind tillåter stämma av antennen för flera band. Ett protokoll måste naturligtvis göras så man vet vilka spolar man skall ansluta samt hur mycket teleskopdelarna skall dra ut.

 

Idag har jag arbetat både i garaget och i hobbyrummet med att tillverka en Buddipole.

En Buddipole är en förkortad Dipolantenn som är lämplig för portabelt bruk. Den går att plocka ned i halvmeterlånga delar och får lätt plats i en anpassad väska.

Första funderingarna jag hade var hur jag skulle tillverka spolarna som behövs för att kunna stämma av antennen på olika band. En spolstomme med diameter 1 -1/2"  var ett måste. Jag letade runt lite och hittade ett par rullar med snöre på. Perfekt, bara att såga bort gavlarna.

Sen var det bara att spinna på lite tråd.

 

Nästa jobb blev lite mera borra och gänga för att få till en hållare för själva antennen och fästelement mot en antennmast eller liknande påle.

 

 

Nu när det var klart så skulle antenntrådarna anslutas i mitten av fästet och en koaxialkabel skulle mata hela antennen. Det var lite pilligt att få fast koaxen med buntband och lite Epoxilim. Nu är det kopplat och klart och jag väntar på två teleskopantenner som skall monteras på sidan av varje ben. Telesopantennerna passar bra för då är det lätt att byta frekvens och få antennen anpassad.

Kontakt