Biggles den nya antennflygaren

18.02.2016 15:01

Ett besök på Ullareds välkända GK´s sparade mig dryga 400:-

Att resan ToR var gratis gör saken inte sämre.

Jag införskaffade en SYMA X5SW Quadrocopter som skall tjänstgöra som hiss för att dra upp en fiskerev i min höga björk dit min pilbåge inte når.

En låda med grejor och någon timme vid manualen så var maskinen flygfärdig. Nu återstår bra att få mig flygfärdig också. Lampor, bord och stolar ger mig inte riktigt med luftrum att lära mig hantera den. Några försök blev det och jag blev mäkta imponerad av dess flygfärdigheter, ganska så lätt för mig som aldrig flugit radiostyrt tidigare.

En begagnad iPhone fick jag av min dotter så nu kan jag lägga min otympliga Android åt sidan. iPhonen passar utmärkt i hållaren och då kan man se vad man filmar också. Jättekul mackapär.

Nu skall jag, när vädret tillåter, övningsflyga utomhus och stärka banden mellan Biggles och den moderna flygmaskinen med fyra propellrar.

 

Idag när vädrets makter var mot mig så provade jag lyftförmågan hos Quadrocoptern inomhus.

En vikt bestående av en karbinhake tillverkad på Borggårds Bruk fästes i en bit fiskerev undertill på Quadrocoptern. Den följde med upp i luften utan problem och då vikten var 26 g torde det vara en enkel sak att dra upp en fiskerev över ett träd.

 

Kontakt