Balanced Tuner

27.09.2015 09:35

Nu när stegmatningen är klar

Men den går inte att koppla in den i en modern radio som bara har koax-utgångar. Någonting saknas alltså mellan antennjacket och min nytillverkade stege.

Det blev att leta vidare och jag hittade en del länkar som satte myror i huvudet på mig. Efter att ha sovit på saken, läst mer och sovit ytterligare några nätter började det hela att utkristallisera sig och hjärnan kom ned på tomgångsvarv.

Efter att ha bestämt mig för en balanserad tuner började svetten lacka igen. Vilket typ skall jag välja. Nu har jag kommit så långt att jag bygger, för att citera min mor "ta ett nummer större så pojken har att växa i". Skorna glappade de första tiden men passade senare. -valet blev en stor en rackare med bauta stora spolar. Inköpte bränslerör på Biltema som ligger på rulle och kommer att bli lätt att snurra till luftspolen med. 

 

Det femte hålet har man kanske inte hört talats om men det finns.

Om man som jag, lindar luftspolar utan bobin och gör några stödben med borrade hål att trä kopparröret genom så behövs ett extra hål.

Alltså den biten som håller början och slutet på plats måste ha ett hål mer för att inte änden skall spreta iväg.

Nu ser spolen lite vinglig ut och den är inte permanentad än. Jag skall passa in den i den stora spolen och då är det passform som gäller.

Det bekymret får bli när jag kommit hem från gymmet i morgon samt städat garaget. Sen så skall den bautaspolen vara klar för montering i en låda, som också skall tillverkas. *Det blir många grejor på det här spettet men jag är otroligt nyfiken på hur jag kommer att höras respektive höra. Kommer störningarna och brusmattan som stör ut mig fullständigt ibland att minska eller kanske helt försvinna?

 

 

Nu är projektet spole med linkspole klar.

Tur att det inte skulle bli en rullspole då jag saknar svarv att snurra upp röret med. Här är det handarbete som gäller och det gör glädjen större när allt blir färdigt. Nu får ni hålla er till tåls, ända till efter radioloppisen i Norrköping där jag hoppas finna det jag saknar för tillfället som vridkondingar, keramiska omkopplare, etc.

 

 

Kontakt